sunnuntai 11. tammikuuta 2015

Miehet froteepyyhkeissä

Viimeisenä viikonloppuna lähdimme Jennyn kanssa jäähyväismatkalle Jeddaan. Lento tähän Punaisen Meren helmeen (oma ilmaisuni, ei virallinen slogan) kestää 1h 45 min ja kentälle lähdettiin perjantaiaamuna jo hyvissä ajoin, neljältä.

Turvatarkastuksessa käsimatkatavarat ja miehet menivät normaali reittiä, kun taas naiset jättivät tavaransa hihnalle ja siirtyivät sen jälkeen seinän taakse kulkien hälytyslaitteen läpi miesten näkymättömissä. Jokainen haki tämän jälkeen läpivalaistut tavaransa, jotka odottivat läpivalaisuhihnan päässä kenenkään vartioimatta. Kuka vain olisi siis voinut napata minkä laukun tahansa, tosin paikalliset naisethan eivät juuri yksin matkustele ja näin ollen heidän miehensä olivat laukkujen vahteina. Muutenkaan käsimatkatavaroiden sisällöstä ei piitattu, koska nesteitä ei noteerattu ja Jennyllä oli jopa sakset laukussaan.

Lähtöportin edustalla parveili miehiä, joilla oli yllään ainoastaan valkoiset froteepyyhkeet ja jaloissaan rantasandaalit tai varvastossut. Nämä miehet olivat innoissaan lähdössä vapaaehtoiselle  pyhiinvaellusmatkalle Mekkaan ja asukoodi oli siis sen mukainen, eli ihram. Kukaan ei poikkea ulkonäöltään toisesta, vaan kaikki ovat yhtä vaatimattomasti pukeutuneita varallisuudesta tai asemasta riippumatta. Tarkoitus on korostaa muslimien yhteenkuuluvuutta ja samanarvoisuutta Jumalan edessä.

Mekkaan saavat mennä vain muslimit, muilla sinne ei ole asiaa.

Pyhiinvaellus Mekkaan (Hajj) on jokaisen muslimin velvollisuus, yksi islamin uskonnon viidestä peruspilarista. Jokainen kynnelle kykenevä, eli jos terveys ja varallisuus (matka on kallis) sen sallivat, osallistuu siihen vähintään kerran elämänsä aikana. Hajj on islamilaisen vuoden 12. kuukauden toisella viikolla, eli syksyllä, kun taas vapaaehtoisia pyhiinvaellusmatkoja (Umra) voi tehdä mihin aikaan tahansa.

Pyhiinvaelluksen aikana muslimit suorittavat Mekassa tietyt profeetta Muhammadin perimätiedossa kuvatut uskonnolliset rituaalit, kuten mustan kiven, Kaaban, kiertämisen. Reissuun voi vielä lisätä vapaaehtoisesti käynnin profeetta Muhammadin haudalla Medinassa. Riadista menee lentoja Jeddaan kerran tunnissa varhaisesta aamusta yöhön asti, koska Jeddan kenttä on lähellä näitä molempia pyhiä kaupunkeja.Vuosittain noin 2,5 miljoonaa muslimia kokoontuu Hajj:na  Mekkaan.

Lentokoneessa kuulutettiin perus kuulutukset, mutta lisättiin lopuksi, että kaikki ohjeistukset ovat  Allahin ja profeetta Muhammadin tahdon mukaisia. Lisäksi virallisten turvaohjeiden jälkeen tuli kaiuttimista ja tv-ruuduilta oletettavasti rukous möreällä miehen äänellä lausuttuna. Joka puolella istui pyhiinvaeltajia pyyhkeineen ja muuten paljaasta ihosta niin tarkat muslimit järjestelivät ja kietoivat asuaan yläruumiin alastomuudesta välittämättä. Takanamme yksi puhkesi oikein laulamaan,  ilmeisesti ylistyslaulua Allahille.

Olimme tilanneet ennakkoon kyydin Jeddan kentältä Sheraton Resort hotelliin. Vastassa oli bangladeshilainen kuski hienolla erikoispitkällä autolla, joten pääsimme hotellille varsinaisella prinsessakyydillä. Kuski kehui, että auto on yleensä VIP asiakkaille, mutta sitähän me olemmekin. Hotellilla sen sijaan saimme respasta bungalowiimme kyydin avolavapakulla, matka tosin oli alle 100 metriä ja olisimme sen voineet hyvin kävelläkin.

Koska olimme rantalomalla, emme poistuneet hotellialueelta mihinkään. Jeddan (S-A:n toiseksi suurin kaupunki) keskusta olisi ollut tunnin ajomatkan päässä, joten päätimme, ettei näe vaivaa lähteä niin pitkälle varsinkaan, kun ei ollut tietoa mihin kannattaisi mennä. Meistä ei kumpikaan ole museo- tai nähtävyysihminen, vaan nautimme auringosta ja kirkkaasta Punaisesta Merestä. Emme tarvinneet edes snorkkelia värikkäitä kaloja ja rapuja nähdäksemme.

Jeddan kostea meri-ilmasto on tyystin erilainen kuin Riadin kuiva aavikkoilmasto. Merivesi oli lämmintä, koska minäkin pääsin veteen muutamassa minuutissa. Kukat kukkivat ja illalla jopa satoi.

Lähtöpäivänä saimme pitää huoneemme siihen asti, kunnes iloinen kuskimme tuli hakemaan meitä ilta seitsemältä. Herra kertoili koko matkan ajan Allahin ihmeteoista ja vannotti meitä palaamaan Jeddaan ja tietenkin ottamaan häneen tällöin yhteyttä.

Jeddan lentokentällä oli yhtä tarkat
turvatarkastukset kuin Riadissakin, joten nesteet ja Jennyn sakset eivät nytkään herättäneet minkäänlaisia toimenpiteitä. Kokonaisuudessaan yhden yön rantaloma sujui oikein mukavasti ja kotiin palattuamme tuntui, kuin olisi ollut kauemminkin poissa. Riadissa oli nyt ensimmäistä kertaa kylmä, alle 10 astetta, joten olimme tyytyväisiä, että olimme valinneet juuri tämän viikonlopun Jeddan reissuun.

Olen tutustunut pre-anestesia klinikalla naispuoliseen lääkäriin, joka asuu Jeddassa mutta on nyt erikoistumisjaksolla Riadissa. Hän kutsui minut  ensi kerralla vieraakseen Jeddaan ja ehdotti, että tulisin seuraavaksi sinne töihin, siellä kun on myös KFSH&RC. Vaikka se nyt tuntuu kaukaiselta ajatukselta, eihän sitä koskaan tiedä, vaikka vielä joskus Jeddaan palaisinkin!